Učenici su siti teorije, a gladni praktičnog i iskustvenog znanja!
Svakodnevno primamo mnoštvo informacija putem različitih kanala i često ih kao takve prihvaćamo. Jesmo li kritički promislili o istima? Pa i nismo baš. Zašto? Iz razloga jer nas nitko tome nije poučio. Nećemo potaknuti promjenu na bolje. Nećemo inicirati. Zašto? Jer nam nitko nije rekao!
Mladi neće postati pokretači promjena sve dok ih budu karakterizirale osobine poput pasivnosti i inertnosti . Najopasnijima držim one kojima je svejedno hoće li se nešto promijeniti. Oni misle da ionako na ništa ne mogu utjecati. E pa mogu – osvijestiti da su odgovorni građani koji promišljaju svojom glavom.
Propusti i ponašanja mladih ljudi ukazuju koliko je nužno početi poučavati djecu da je njihovo mišljenje važno, da ga zasnivaju na argumentima, da se počnu sami snalaziti u društvu i boriti za svoja prava, da ne očekuju od roditelja ili sustava da im stalno ‘izlaze u susret’. Iako ključnu ulogu, u formiranju stavova i vrijednosti mladih, ima široki spektar čimbenika, možemo se složiti da vrlo snažnu ulogu ima i škola. Osim što bi učenici imali prilike stjecati i razvijati građanske kompetencije, uvođenjem GOO-a, učili bi i o praktičnim stvarima s kojima će se susretati kroz život. Učenici su siti teorije, a gladni praktičnog znanja.
Stara poslovica kaže: „Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i zapamtit ću. Uključi me i razumjet ću.“ Upravo kroz uključivanje učenika u simuliranje svakodnevice, koja će ih pratiti kroz život, pružamo im mogućnost da nauče primjerice: Kako otvoriti žiro račun? Što je to referendum? Kako organizirati inicijativu? Na koji način biti aktivan u svojoj zajednici? Kako je ustrojena Gradska uprava i kome se mogu obratiti s određenim pitanjima?
Kako je Rijeka uvijek nekako drugačija od drugih, otvorenija i spremnija na pokretanje promjena, tako je, i ovaj put, odlučila probiti led s eksperimentalnim uvođenjem GOO-a, s učenicima petih razreda, a koncipirat će se kao zaseban predmet odnosno izvannastavna aktivnost, po modelu uspješnog programa „Moja Rijeka“. U planu je i izrada priručnika u skladu s Kurikulumom GOO-a, a za izradu je oformljen stručni tim koji se profesionalno bavi ovom tematikom. Priručnik je zamišljen kao metodički oblikovan sadržaj o relevantnim temama iz područja GOO-a, koji nudi živopisne primjere poučavanja kroz interaktivni i praktični rad.
Nimalo ne sumnjam da će Rijeka ovim projektom pokazati koliko je ‘Naučila biti velika’ i nastaviti s planiranom provedbom do kraja osnovnoškolskog obrazovanja, ali i zaustaviti ovaj začarani krug obrazovanja naše djece, budućih roditelja i nastavnika koji će sutra poučavati djecu naše djece, buduće roditelje i nastavnike…
Iz moje perspektive: Mirela Pašić, članica tima za izradu priručnika za uvođenje GOO u riječkim OŠ