Iz moje perspektive: Robert Raos, učenik 3. razreda Pomorske škole Bakar

robertraos
Robert Raos, debatant, “geek”, pseudo-filozof, budući Amerikanac.

Naš obrazovni sustav pretpostavlja da ćemo možda jednoga dana postati biolozi, stoga učimo osnove biologije u školi. Naš obrazovni sustav pretpostavlja da ćemo možda jednoga dana postati fizičari, stoga učimo osnovne fizike u školi. No naš obrazovni sustav ne pretpostavlja da ćemo jednoga dana postati odgovorni, moralni građani, stoga nemamo kvalitetno implementiran program građanskog odgoja i obrazovanja u našim školama.

Naš kurikulum sadrži hrvatski i engleski Jezik zbog toga što prepoznajemo važnost pismenosti i jezičnih kompetencija. No onu važnost koju ne cijenimo dovoljno je važnost učenja o demokraciji, empatiji, slobodi govora, ljudskim pravima, kritičkom razmišljanju i političkoj jednakosti. Trenutačni kurikulum ne priprema djecu za emocionalne, društvene i misaone izazove kompetentne odrasle osobe. Zbog toga, snažno vjerujem da bi građanski odgoj trebao biti puno više zastupljeniji u sferi obrazovanja mladih.

Trenutačno, sam predmet građanskog odgoja ima samo šačica škola pod eksperimentalnim programom. Sve ostale osnovne i srednje škole u RH ga nemaju pod isprikom da je građanski odgoj integriran u svaki predmet. No današnja stvarnost je da profesori jedva stignu objasniti gradivo svog predmeta u 45 minuta nastave, a kamoli ukomponirati građanski odgoji i obrazovanje u predmete poput matematike ili kemije. Vidim posljedice ovog lošeg nastavnog modela u svojem vlastitom okruženju.

Kao pohađatelj srednje strukovne škole, poznajem mnogo učenika kojima nedostaju vještine Građanskog odgoja; poput razumne interakcije i rasprave sa svojim kolegama i prijateljima. Kada im se nešto ne sviđa ili su nezadovoljni trenutačnom situacijom, reagiraju nasiljem i vrijeđanjem umjesto civilnim dijalogom i međusobnim razumijevanjem. Nedostaje im edukacija o različitim kulturama, vjerama i narodima što vodi do netolerancije i toksičnih govora mržnje. Nažalost, nemaju sva djeca roditelje koja ih uče argumentiranom iznošenju svojih mišljenja i poštovanju mišljenja drugih. Želimo li mi kao društvo vidjeti našu djecu kako postaju odrasle osobe koje su politički i socijalno neobrazovane? Škola je baš to pravo mjesto koje bi trebalo oblikovati našu mladež u razumna i zrela bića, što se može postići isključivo građanskim odgojem i obrazovanjem.

Kao debatant koji je uključen u programe debate već pet godina, iznimno sam privilegiran zato što imam mogućnost učiti kako formirati i artikulirano iznositi svoja mišljenja. Naučio sam slušati druge, kritički razmišljati o socijalnim problema i pitanjima i imati svoje samostalne vrijednosti i zaključke. Naučio sam o tome kako država i društvo funkcioniraju; kako put do uspjeha zahtijeva kooperaciju, timski rad, i poštovanje prema drugima, ali i poštovanje prema sebi.

No nažalost, nemaju svi učenici tu privilegiju. Mnogi učenici su zarobljeni u okruženju nekvalitetnog doma i nekvalitetnog društva gdje nemaju pozitivne uzore koji im mogu služiti kao model uspješnog, odraslog građana. Mnogi učenici nemaju priliku naučiti kako iznositi svoje ideje, kontrolirati svoje emocije i kako se ponašati prema drugima. Stoga, dolazim do zaključka kako bismo se svi trebali boriti za građanski odgoj i obrazovanje, zbog toga što baš ono može dovesti do kvalitetnog, razumnog i tolerantnog društva.

Iz moje perspektive: Robert Raos, učenik 3. razreda Pomorske škole Bakar

POVRATAK NA BLOG: “Iz moje perspektive”