GOOD Kalendar 2020/2021

Promijenimo naš svijet: Agenda 2030. za održivi razvoj

Uvodno o Agendi 2030.

Program globalnog razvoja za 2030. (Agenda 2030) usvojen je na konferenciji Ujedinjenih Naroda 25. rujna 2015. godine nakon višegodišnjih konzultacija i evaluacija učinaka programa koji je prethodio – Milenijskih ciljeva razvoja 2000. – 2015. Proklamirani ciljevi Agende 2030 ističu važnost iskorijenjivanja svih oblika i dimenzija siromaštva što se prepoznaje kao najveći globalni izazov i osnovni preduvjet održivog razvoja. Agenda se operacionalizira kroz 17 Ciljeva održivog razvoja (SDG – Sustainable Development Goals) koji su cjeloviti i nedjeljivi, te uravnotežuju tri dimenzije održivog razvoja: gospodarsku, društvenu i ekološku.

Praćenje provedbe Agende provodi tzv. High Level Political Forum (HLPF), svojevrsna komisija pri UN-u kojoj je u mandatu da olakšava razmjenu iskustava, uspjeha, izazova i naučenih lekcija te daje političko vodstvo, smjernice i preporuke državama članicama. Važno je istaknuti da provedba ciljeva zapravo nije pravno obvezujuća za države članice UN-a, ali se od država očekuje da ciljeve ‘prevedu’ i integriraju u svoje nacionalne politike, da osmisle sustav praćenja provedbe ciljeva te o tome redovno izvještavaju. Na razini Europske Unije 22.11.2016., Europska je komisija kroz svoju komunikaciju „Budući koraci za održivu europsku budućnost“ obrazložila napore koje će EU uložiti u sinkronicitetu s globalnom Agendom, a koji će doprinijeti održivoj europskoj budućnosti. U Hrvatskoj za provedbu mjera i Ciljeva Agende zaduženo je Nacionalno vijeće za održivi razvoj kojim predsjeda predsjednik Vlade Republike Hrvatske. Stručne i administrativne poslove za Vijeće obavlja Ministarstvo vanjskih i europskih poslova. Temeljna zadaća Vijeća je predlagati mjere i aktivnosti, prioritete, obveznike, dinamiku i sredstva potrebna za provedbu Ciljeva Agende 2030 te pratiti, analizirati i koordinirati njihovu provedbu.

Što sve Agenda obuhvaća i objedinjuje možda je najjednostavnije promatrati kroz ključne dimenzije razvoja, tzv. 5Ps (People, Prosperity, Planet, Peace, Partnership):

Ljudi (People)

Odlučni smo stati na kraj svim oblicima i dimenzijama siromaštva i gladi, te osigurati da sva ljudska bića ostvare svoj potencijal, žive u dostojanstvu, jednakosti i zdravom okolišu.

Planet (Planet)

Odlučni smo zaštititi planet od propadanja, između ostalog održivom potrošnjom i proizvodnjom, održivim upravljanjem njegovim prirodnim resursima i hitnim djelovanjem s obzirom na klimatske promjene, kako bi mogao zadovoljavati potrebe sadašnjih i budućih generacija.

Prosperitet (Prosperity)

Odlučni smo osigurati da sva ljudska bića mogu uživati prosperitetan i ispunjen život te da se gospodarski, društveni i tehnološki napredak odvija u skladu s prirodom.

Mir (Peace)

Odlučni smo podupirati mirna, pravedna i uključiva društva, slobodna od straha i nasilja. Nema održivog razvoja bez mira ni mira bez održivog razvoja.

Partnerstvo (Partnership)

Odlučni smo sredstva potrebna za provedbu ove Agende mobilizirati putem obnovljenog globalnog partnerstva za održivi razvoj, u duhu ojačane globalne solidarnosti i posebno usmjereni na potrebe najsiromašnijih i najranjivijih, te uz sudjelovanje svih država, svih dionika i svih ljudi.

Međusobna povezanost i integriranost ciljeva održivog razvoja od ključne su važnosti da bi se osiguralo ostvarenje svrhe nove Agende. Ako ostvarimo svoje ambicije u cjelokupnom području Agende, životi svih će se značajno poboljšati, a naš će se svijet promijeniti na bolje.“

Popis 17 Ciljeva održivog razvoja:

Iskorijeniti sve oblike siromaštva svuda u svijetu
Iskorijeniti glad, postići sigurnost hrane i poboljšanu ishranu te promicati održivu poljoprivredu
Osigurati zdrav život i promicati blagostanje za ljude svih generacija
Osigurati uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje te promicati mogućnosti cjeloživotnog učenja za sve
Postići rodnu ravnopravnost i osnažiti sve žene i djevojčice
Osigurati pristup pitkoj vodi za sve, održivo upravljati vodama te osigurati higijenske uvjete za sve
Osigurati pristup pouzdanoj, održivoj i suvremenoj energiji po pristupačnim cijenama za sve
Promicati kontinuiran, uključiv i održiv gospodarski rast, punu i produktivnu zaposlenost i dostojanstven rad za sve
Izgraditi prilagodljivu infrastrukturu, promicati uključivu i održivu industrijalizaciju i poticati inovativnost
Smanjiti nejednakosti unutar i između država
Učiniti gradove i naselja uključivim, sigurnim, prilagodljivim i održivim
Osigurati održive oblike potrošnje i proizvodnje
Poduzeti hitna djelovanja u borbi protiv klimatskih promjena i njihovih posljedica
Očuvati i održivo koristiti oceane, mora i morske resurse za održiv razvoj
Očuvati, ponovno uspostaviti i promicati održivo korištenje kopnenih ekosustava, održivo upravljati šumama, suzbiti dezertifikaciju, zaustaviti degradaciju tla te spriječiti uništavanje biološke raznolikosti
Promicati, u svrhe održivog razvoja, miroljubiva i uključiva društva, osigurati pristup pravosuđu za sve i izgraditi učinkovite, odgovorne i uključive institucije na svim razinama
Ojačati načine provedbe te učvrstiti globalno partnerstvo za održivi razvoj

Kritike Agende 2030.

Globalni poduhvat poput Agende 2030. za održivi razvoj podrazumijeva kompleksnost i kritike. One su u najvećem broju slučajeva usmjerene na nekoliko ključnih stvari:

  • Postojanje proturječnosti među samim ciljevima – primjerice između ciljeva koji bi trebali osigurati ekonomsko blagostanje i dostojanstven život, s onima koji su orijentirani na okolišnu održivost;
  • Agenda je „preširoka“ u smislu tema koje obuhvaća i time se u startu umanjuje njena šansa za uspjeh – postavljena je više kao ‘lista dobrih želja’ nego ozbiljna razvojna politika s jasnim planom provođenja;
  • Ciljeve i podciljeve će biti teško pratiti i analizirati njihovu učinkovitost jer su neki nemjerljivi i/ili krivo postavljeni; Teškom praćenju doprinosi i situacija u kojoj većina država mjeri ekonomske pokazatelje, ali postoje velike ‘rupe’ u podacima koji se tiču društvene ili pak okolišne komponente;
  • S obzirom na to da provođenje Agende nije obavezno za države članice, kako će se osigurati posvećenost? Na tragu toga, kako će se osigurati i pratiti ulaganje u ostvarivanje ciljeva ako u njemu na jednak način moraju sudjelovati i najbogatije i najsiromašnije države svijeta?

Zašto ovaj kalendar?

Ovim školskim kalendarom, Centar za mirovne studije i GOOD Inicijativa žele doprinijeti razumijevanju međuovisnosti spomenutih dimenzija kroz jednostavne prijedloge za nastavu i rad na temama ciljeva održivog razvoja prvenstveno kroz rad na međupredmetnim temama Održivi razvoj i Građanski odgoj i obrazovanje, ali i šire u smislu projektne nastave, akcija u zajednici i sl. Nadamo se da ćemo vam uspjeti barem malo približiti ovaj globalni dogovor i inspirirati vas u vašem radu s učenicama i učenicima! 

Cjelokupan tekst Agende 2030 na hrvatskom jeziku možete pronaći ovdje, a za početnu inspiraciju i rad s učenicima predlažemo vam animirani film „Planet u glavu“ autora Vibora Juhasa i organizacije Zelena Istra.

rujan

08rujCijeli danMeđunarodni dan pismenostiKoje sve tipove pismenosti poznajete? Što znači biti pismen u današnjem svijetu? Pokušajte svoje ime napisati na nekom drugom pismu poput ćirilice.

09rujCijeli danMeđunarodni dan obrane obrazovanja od napadaIstražite u kojim su zemljama ili kriznim područjima najveći brojevi djece koja nemaju pristup obrazovanju. Koji su razlozi za njihovo nepohađanje škole? Kako/na koje sve načine i s kojim posljedicama nemogućnost obrazovanja utječe na život (trenutni i budući) te djece? Razgovarajte o tome zbog koje krizne situacije vi niste mogli pohađati školu? Kako ste se osjećali?

15rujCijeli danMeđunarodni dan demokracijeNa demokratski način donesite razredna pravila te razgovarajte o pravima i odgovornostima građana u demokraciji.

18rujCijeli danMeđunarodni dan jednakih plaćaRazgovarajte sa ženama u svojoj obitelji o tome jesu li se susrele s neravnopravnosti na radnom mjestu. Razmislite zbog kojih sve razloga žene češće izbivaju s radnog mjesta. Istražite što znači pojam „stakleni strop“.

20ruj(ruj 20)00:0026(ruj 26)00:00Europski tjedan održivog razvoja (ETOR)Razmislite o aktivnostima koje biste mogli organizirati  i provesti u svojoj školi i/ili lokalnoj zajednici a tiču se nekih od ciljeva održivog razvoja. Posjetite stranicu organizacije Odraz, inspirirajte se radom drugih i prijavite svoje aktivnosti u Europski tjedan!  Pogledajte animirani film „Planet u glavu“ o tome što su sve komponente održivog razvoja!

21rujCijeli danMeđunarodni dan miraIstražite koliko se ratova trenutno vodi i među kojim državama ili narodima? Osmislite poruke koje bi doprinjele većem miru u RH. Diskutirajte u razredu što bi doprinjelo većem miru u RH.

22rujCijeli danEuropski dan održivih zajednicaOrganiziraj aktivnosti poput razmjene odjeće i stvari koje ne koristiš, zajedničkog vrtlarenja i/ili čišćenja okoliša sa susjedima/prijateljima.

26rujCijeli danEuropski dan jezikaIstražite neki manji europski jezik (primjerice, finski, albanski ili baskijski). Upoznajte se s njegovim porijeklom i razvojem. Naučite neke osnovne riječi i fraze.

28rujCijeli danMeđunarodni dan prava na pristup informacijamaUpoznajte se s radom info centra za mlade u vašoj regiji. Istraži ulogu i zadaće Povjerenika za informiranje.

29rujCijeli danMeđunarodni dan svijesti o gubitku hrane i otpadu od hraneNapravite školski spremnik za biootpad i naučite kompostirati. Istražite jesu li se u prijašnjim generacijama racionalnije odnosili prema hrani, kakvu hranu su jeli i što su radili s ostacima hrane. Budite kreativni i skuhajte/pripremite novo jelo s ostatcima hrane od jučer!

listopad

02lisCijeli danMeđunarodni dan nenasiljaOsmislite, nacrtajte i/ili izradite svog superheroja nenasilja! Koje moći ima, čime se bavi, kako izgleda, kako se zove?

05lisCijeli danSvjetski dan učiteljaRazgovarajte o tome tko bi od vas u razredu želio biti učitelj? Zašto ili pak zašto ne? Kakav je status učitelja u Hrvatskoj? U sandučić povjerenja napišite pozitivne poruke učiteljima/cama koje su vas inspirirale.

10lisCijeli danSvjetski dan beskućnikaIstražite postoji li u vašoj zajednici organizacija/ javna kuhinja/ socijalna samoposluga koja pomaže beskućnicima? Posjetite ih i razgovarajte o tome kako ti i tvoji prijatelji možete pomoći. Upoznajte se s časopisom “Ulične svjetiljke”. Napišite članak ili priču za časopis.

11lisCijeli danMeđunarodni dan djevojčicaIstražite na internetu tko je Malala Yousafzai. Razgovarajte o problemima s kojima se susreću djevojčice diljem svijeta, osobito u zemljama u razvoju.

16lisCijeli danSvjetski dan hranePogledajte na internetu seriju fotografija „Hungry planet“ (Peter Merzel, Faith D’Aluisio) te razgovarajte o tome što nam sve ove fotografije govore kroz prikaz tjednog menija obitelji u različitim zemljama. Istražite koliko djece u RH živi na rubu siromaštva, imaju li sva djeca u RH osiguranu prehranu u školi? Što se treba učiniti?

17lisCijeli danMeđunarodni dan borbe protiv siromaštva i socijalne isključenostiPogledajte na internetu seriju fotografija “Where Children Sleep” fotografa Jamesa Mollisona te razgovarajte o viđenome. Zemlje svijeta su se kroz Ciljeve održivog razvoja obvezale iskorijeniti siromaštvo u svim oblicima i dimenzijama do 2030. godine. Razgovarajte o tome kako to postići!

31lisCijeli danSvjetski dan gradovaOsmislite svoj idealan grad! Kako izgleda, što sve ima, tko njime i kako upravlja, čime su najponosniji njegovi stanovnici? Kako biste smanjili zagađenje zraka, gust promet i buku?

studeni

02stuCijeli dan05Međunarodni dan borbe protiv nekažnjavanja zločina nad novinarimaIstraži koje se profesionalno udruženje u Hrvatskoj bavi zaštitom novinara. Bilježe li oni primjere napada na novinare u posljednjih nekoliko godina? 

05stuCijeli danSvjetski dan romskog jezikaProučite brošuru „Čuješ li me?“ POU Korak po korak. Naučite nekoliko fraza i riječi na romskom (Romani chib) ili bajaškom jeziku.

09stuCijeli danMeđunarodni dan borbe protiv fašizma i antisemitizmaIstražite temu o žrtvama fašizma u različitim zemljama Europe (Hrvatska, Italija, Njemačka, Poljska, Danska...) te izradite plakat. Razgovarajte o pojavama u današnjem društvu koje smatrate problematičnim, a povezujete sa isključivošću, govorom mržnje, predrasudama i stereotipima prema različitim društvenim skupinama.

10stuCijeli danSvjetski dan znanosti za mir i razvojIstraži i opiši znanstveno otkriće koje misliš da može doprinijeti miru.

16stu(stu 16)00:0020(stu 20)00:00Tjedan globalnog obrazovanjaInformiraj se o tome što je globalno obrazovanje! Što su po vama ključni globalni izazovi koji se preslikavaju u naš svakodnevan život lokalno? Osmislite i prijavite Centru za mirovne studije (cms@cms.hr)  svoju akciju/aktivnost za Tjedan globalnog obrazovanja!

16stuCijeli danMeđunarodni dan tolerancijePronađite pjesme i glazbene spotove koji govore o (ne)toleranciji i (ne)prihvaćanju različitosti.

18stuCijeli danDan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje

20stuCijeli danMeđunarodni dan djetetaKroz igrokaz u skupinama predstavite po jedno dječje pravo iz Konvencije o pravima djeteta. Odigrajte igricu o dječjim pravima - „Čovječe, ispravi se“ na stranicama UNICEFa.

21stu(stu 21)00:0029(stu 29)00:00Europski tjedan smanjenja nastanka otpadaPrelistajte brošuru Zelene Istre "Kako stvarati manje otpada?" i razmislite mogu li se neki od savjeta i ideja implementirati na razini cijele škole.

25stuCijeli danMeđunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženamaInformirajte se o radu skloništa za žene koje su preživjele obiteljsko nasilje. Za srednju školu – istražite statistike vezane uz nasilje nad ženama (ubojstva, seksualno uznemiravanje i zlostavljanje i drugo) te porazgovarajte što bi trebalo učiniti kako bi se preveniralo ili smanjilo nasilje nad ženama i djevojkama. Što se može učiniti na razini škole ili u obrazovnom sustavu? Istraži što je 'One billion rising'!.

30stuCijeli danMeđunarodni dan bez kupnjeOsmislite 5 prijedloga što možete učiniti da smanjite vlastitu kupovinu – bilo da se radi o poklonima drugima ili za sebe. Osmislite kmpanju u školi koja bi podigla svijest vršnjaka o problemima koje uzrokuje konzumerizam i utjecala na smanjenje ili racionalnije kupovanje. Odlučite ne kupiti ništa na ovaj dan i potaknite druge na to!

prosinac

03proCijeli danMeđunarodni dan osoba s invaliditetomIstražite koliko je osobama s invaliditetom omogućeno slobodno kretanje po vašem naselju, mjestu ili gradu. Imaju li omogućen pristup javnim institucijama? Pošaljite prijedloge poboljšanja gradskoj upravi. Kakav im je pristup obrazovanju i drugim aktivnostima koje mladi pohađaju?

05pro00:0000:00Međunarodni dan volonteraOsnujte volonterski klub u svojoj školi. Razgovarajte o područjima gdje biste najrađe volontirali (geografska i tematska) te što bi vas najviše motiviralo za volontiranje.

09pro00:0000:00Međunarodni dan borbe protiv korupcijeRazgovarajte o tome što podrazumijeva i koje su posljedice varanja, prepisivanja i plagiranja u školi.

10proCijeli danDan ljudskih pravaUpoznajte se s generacijama ljudskih prava te istražite primjere kršenja ljudskih prava u Hrvatskoj.

12proCijeli danMeđunarodni dan univerzalne zdravstvene pokrivenostiGodina 2020. bila je i jest iznimno izazovna za zdravstvene sustave zbog globalne pandemije Covid-19 virusa. Istraži koje su zemlje uspješnije, a koje manje uspješne u osiguravanju univerzalne zdravstvene zaštite za svoje građane. Analiziraj očituje li se to na neki način i na borbu s Covid-19 pandemijom. Istražite od kada u RH imamo javnozdravstveni sustav. Tko je bio Andrija Štampar?

18proCijeli danMeđunarodni dan migranataProučite migracije iz RH te saznajte koji je procijenjeni broj migranata u svijetu. Što su sve razlozi ili uzroci migracija?

20proCijeli danMeđunarodni dan ljudske solidarnostiIstražite značenje pojma solidarnost i dogovorite se kako ćete svakodnevno prakticirati solidarnost u razredu.

25proCijeli danBožić

26proCijeli danSveti Stjepan

siječanj

01sijCijeli danNova godina

06sijCijeli danSveta tri kralja

24sijCijeli danMeđunarodni dan obrazovanjaRazgovarajte o tome koliko se u našem obrazovanju pripremamo za teme održivosti i/ili održivog razvoja. Imaju li sva djeca u Hrvatskoj jednaku mogućnost pristupa kvalitetnom obrazovanju? Što znači dostupno kvalitetno obrazovanje? Koje prepreke u dostupnosti obrazovanja postoje kod nas, koje grupe učenika su u posebno rizičnoj skupini? Što se može u RH učiniti da je svi imaju dostupno i kvalitetno obrazovanje?

27sijCijeli danMeđunarodni dan sjećanja na HolokaustPročitajte „Dnevnik Anne Frank” ili pogledajte film “Dnevnik Diane Budisavljević“. Postoje li danas u Hrvatskoj slučajevi nasilja prema pojedincima zbog toga što su drugačijeg nacionalnog/rasnog/etničkog porijekla? Možete li prepoznazi isključivost u našem društvu i ako da, prema kome je usmjerena? Kako to mijenjati?

30sijCijeli danDan vjerskih sloboda (posljednja subota u siječnju)Istražite društvene sustave u kojima su vjerske slobode bile ograničene. Razgovarajte o tome što vama znači slobodno izražavati svoju vjeru te o pojmovima ekumenizma i međuvjerske suradnje. Razgovarajte o tome kako se i koliko se u vašoj školi poštuju vjerske slobode svih? Kako u razredu pokazujete uvažavanje različitosti u pogledu vjere?

veljača

05veljCijeli danDan sigurnijeg internetaNa stranicama udruge Korak po korak pogledajte filmić „Cyberbullying: postoji izlaz!“. Na satu razrednika razgovarajte o elektroničkom nasilju u svojoj školi.

11veljCijeli danMeđunarodni dan žena i djevojaka u znanostiIstražite i predstavite živote i dostignuća znanstvenica u Hrvatskoj ili svijetu koje su kroz povijest ostvarile značajan doprinos znanosti. Pokušajte saznati jesu li i kakve prepreke imale u razvoju karijere u znanosti. Nađite barem 2 domaće znanstvenice i otkrijte čime se bave.

20veljCijeli danSvjetski dan socijalne pravdeU malim skupinama definirajte pojam i tipove pravde te iznesite primjere doživljenih situacija koje smatrate pravednima ili nepravednima. Kako biste povezali pojmove socijalna pravda, solidarnost, ljudska prava? Pronađite i analizirajte popularne pjesme koje govore o socijalnoj pravdi.

21veljCijeli danMeđunarodni dan materinjeg jezikaNa internetu potražite UNESCO-ov „Atlas svjetskih jezika kojima prijeti nestanak“ i pretražite o kojim se jezicima radi. Diskutirajte što vas je u Atlasu iznenadilo? Istražite kako je engleski jezik utjecao na hrvatski tj. na vašu svakodnevnu komunikaciju.

ožujak

08ožuCijeli danMeđunarodni dan ženaIstražite tko su bile sufražetkinje i kakve su sve metode koristile u borbi za svoja prava. Istražite i predstavite živote poznatih žena u Hrvatskoj ili svijetu koje su kroz povijest ostvarile značajan doprinos društvu. Ocijenite kakav je danas društveni položaj žena u Hrvatskoj i svijetu.

15ožuCijeli danSvjetski dan prava potrošačaIstražite na internetu prava potrošača i kome se obratiti kad su prava potrošača prekršena.

20ožuCijeli danMeđunarodni dan srećeOpiši što je iz tvoje perspektive sretan život! Istraži kako se računa indeks sreće država i koje su države osobito visoko rangirane. Što tome doprinosi?

21ožuCijeli danMeđunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacijeNacrtajte strip o životu Nelsona Mandele, Martina Luthera Kinga ili nekog drugog borca za eliminaciju rasne diskriminacije. Razgovarajte o tome što su najveće prepreke za uvažavanje i jednako vrednovanje svih ljudi. Pogledajte kratke filmove CMS-ove kampanje #ovdježivimo

22ožuCijeli danSvjetski dan vodaKoristeći obiteljski mjesečni račun za vodu, izračunajte koliko košta 0,5 L vode iz slavine te usporedite s cijenom 0,5 L boce vode u dućanu. Razgovarajte o vodi kao ljudskom pravu u opreci s vodom kao privatnim resursom. Saznajte građani kojih država imaju otežan pristup vodi, a koje države obiluju pitkom vodom. Istražite kako koncesije izvora pitke vode (vode u privatnom vlasništvu) utječu na cijenu i dostupnost vode.

travanj

04traCijeli danUskrs

05traCijeli danUskrsni ponedjeljak

06traCijeli danMeđunarodni dan sporta za razvoj i mirRazgovarajte o tome kako sport može doprinijeti rodnoj ravnopravnosti. Kako kao navijači možemo doprinijeti uključivom i tolerantnom sportu? Upoznajte se s kampanjom #PlayforGlobalGoals Razgovarajte o važnosti rekreativnog sporta i zdravim stilovima života.

08traCijeli danSvjetski dan RomaIstražite romske zajednice u Hrvatskoj i Europi te se upoznajte s problemima s kojima se susreću. Pogledajte kratki film na stranici HRT "Projekt drugi" i razgovarajte o tome koja su ljudska prava osobe u glavnoj ulozi ugrožena. Nađite prijevod romske himne „Gelem Gelem“ (na hrvatski ili drugi jezik koji znate), porazgovarajte o njenom sadržaju, kontekstu i značenju.

22traCijeli danDan planeta ZemljeIstražite što je ekološki otisak i izračunajte svoj koristeći poveznicu na earthday.org stranici. Razgovarajte o načinima kako smanjiti ekološki otisak. Organizirajte ekološku akciju u svojoj školi. Upoznajte se s djelovanjem udruga u Hrvatskoj koje se bave zaštitom okoliša. Razgovarajte o utjecaju klimatskih promjena na život na planeti, istražite gdje sve možemo uočiti djelovanje klimatskih promjena u RH.

26traCijeli danSvjetski dan obnovljivih izvora energijeRazgovarajte o tome otkud dobivate električnu energiju, na koji način se proizvodi. Mapirajte svoju zajednicu i razmislite koje biste obnovljive izvore energije u svom okruženju najjednostavnije mogli koristiti. Usporedite korištenje obnovljivih izvora energije među članicama EU, rangirajte RH.

29traCijeli danEuropski dan međugeneracijske solidarnostiPogledajte i osvrnite se na kratki film Projekta drugi o osobama treće životne dobi. Srednja škola - Pročitajte neku od priča iz knjige Slavenke Drakulić „Nevidljiva žena i druge priče“ te porazgovarajte o tome kako možemo promijeniti ponašanje prema starijim osobama da bi se osjećali uvaženi u društvu.  Na koje sve probleme nailaze starije osobe u RH? Što bi se moglo i trebalo učiniti? (država, grupe i pojedinci)

svibanj

01sviCijeli danMeđunarodni praznik radaIstražite povijest borbe za radnička prava. Razgovarajte o problemima s kojima se suočavaju radnici u našem društvu. Napišite pjesmu o radničkim pravima! Razgovarajte o zahtjevu 8-8-8 – žive li ga vaši roditelji?

03sviCijeli danSvjetski dan slobode medijaIstražite što znači medijska sloboda i zašto je važna. Razgovarajte o dobrim i lošim stranama medija, pronađite primjere članaka ili priloga koji su informativni u odnosu na senzacionalističke te saznajte kome i kako se pritužiti na uvredljiv ili netočan članak ili prilog. Saznajte u kojim državama su najveći problemi sa slobodom medija, razgovarajte zašto; saznajte gdje se nalazi RH po tom pitanju.

09sviCijeli danDan EuropeOrganizirajte u razredu ili školi simulaciju izbora za Europski parlament.

17sviCijeli danMeđunarodni dan borbe protiv homofobije, bifobije i transfobijeIstražite što znače pojmovi “homofobija”, "bifobija" i “transfobija”. Razgovarajte o tome što znači da su ljudska prava univerzalna i neotuđiva te zašto je važno poštovati prava svih ljudi. Što znače slova u kratici LGBTIQ? Napišite članak za školski list ili stranicu škole o stereotipima i predrasudama prema LGBTIQ+ osobama. Diskusija: „Smije li netko odbiti iznajmiti apartman (ili stan) homoseksualnim osobama?“ Upoznajte se s radom udruge Dugine obitelji i drugih organizacija u RH koje se bave zaštitom prava LGBTIQ+ osoba!

21sviCijeli danSvjetski dan kulturnih raznolikosti, dijaloga i razvojaKroz animirani film Projekta drugi istraži što su sve elementi kulture i što je osobni kulturni identitet, a kroz film nauči što znače pojmovi multikulturalnosti i interkulturalnosti.

22sviCijeli danMeđunarodni dan biološke raznolikostiNapravite aktivnost 'Mreža života' kao uvod u diskusiju o međupovezanosti različitih sustava i posljedicama njihovog slabljenja. Popričajte sa svojim djedovima, bakama, starijim susjedima o tome kako se krajolik u vašoj zajednici promijenio za njihova života. Istražite primjere utjecaja klimatskih promjena u RH.

30sviCijeli danDan državnosti

lipanj

03lipCijeli danSvjetski dan biciklaIstražite što je Biciklopopravljaona i zašto je dobila nagradu za socijalne inovacije SozialMarie. Istražite infrastukturu za bicikliranje (ima li staza, gdje nedostaju i sl.), izradite prijedlog poželjne rute u vašem gradu ili okolici. Pošaljite prijedlog gradskoj upravi.

03lipCijeli danTijelovo

05lipCijeli danSvjetski dan zaštite okolišaFotografirajte u vašoj okolici mjesta na kojima se nalazi otpad ili postoji neki drugi oblik zagađenja. Upozorite na to vašu mjesnu zajednicu ili općinu. Napravite info letak o razdvajanju i zbrinjavanju otpada. Osmislite kako organizirati odvojeno prikupljanje otpada u vašoj školi.

08lipCijeli danSvjetski dan oceanaIstražite što je to mikroplastika, kako dospijeva u mora i kako utječe na život u morima. Ima li mikroplastike u proizvodima koje svakodnevno koristite? Smislite alternative korištenju plastike u svojoj obitelji i domu!

12lipCijeli danSvjetski dan borbe protiv dječjeg radaIstražite koji dokumenti štite djecu u ovom području i raspravite o mogućim rizicima kojima djeca u našem društvu mogu biti izložena (primjerice, djeca koja zarađuju u profesionalnom sportu, reklamama ili prošnjom). Istražite što su to „konfliktni minerali“ i u kakvoj su vezi s djecom.

18lipCijeli danDan održive gastronomijeUredite školski vrt ne s estetskim već praktičnim ciljem – da vam donese plodove. Napravite školski spremnik za biootpad i naučite kompostirati. Razmislite o tome može li vaša škola imati „zeleni krov“. Istražite od kuda dolazi hrana ili namirnice koje najčešće jedete.

20lipCijeli danSvjetski dan izbjeglicaSaznajte što je to “Nansenova putovnica”. Osmislite neki javni događaj, prijavite ga Centru za mirovne studije u svibnju i pridružite se Tjednu IZBJEGLICAma!

22lipCijeli danDan antifašističke borbe