GOOD inicijativa povodom početka nove školske godine – želimo da škole (p)ostanu sretna mjesta za rast i razvoj svakog pojedinca i pojedinke!

Nakon neizvjesne i iscrpljujuće prethodne školske godine obilježene stalnom izmjenom održavanja nastave uživo i na daljinu, radom od doma i promjenjivim epidemiološkim situacijama koje su uvelike utjecale na mentalno zdravlje učenika_ca, ali i odgojno-obrazovnih djelatnika_ca, dolazi nova školska godina pred koju se stavljaju velika očekivanja kako će se stvari vratiti na „staro“ normalno.

Uvidjeli_e smo koliko je važno brinuti o mentalnom zdravlju.

Unatoč tome, u novu školsku godinu smo ušli_e izjavom ministra Fuchsa kako se ne može „u svaku školu staviti po jednog psihologa jer to ne bi bilo u redu”. Osim što se ovime implicira kako nadležno ministarstvo nema namjeru zapošljavati nove psihologe ili druge potrebne stručne suradnike_ice u škole, a unatoč njihovom nedostatku, izjava ukazuje i na ministrovo nepoznavanje vrlo važnog obrazovnog dokumenta – Državnog pedagoškog standarda. Ovim se dokumentom propisuje broj stručnih suradnika na broj učenika za svaku razinu obrazovanja. No, u stručne suradnike se ubrajaju i knjižičari_ke, stoga stručnjaci_kinje za dodatnu podršku učenicima_icama poput psihologa, stručnjaka edukacijsko-rehabilitacijskog profila ili zdravstvenih radnika nerijetko ispadaju iz računice ili se na njihovo mjesto zapošljavaju osobe krivog obrazvnog profila. GOOD inicijativa ovim putem naglašava važnost i nužnost poštivanja Državnog pedagoškog standarda.

Također, naglašavamo važnost brige ne samo za fizičko nego i mentalno zdravlje učenika_ca te odgojno-obrazovnih radnika_ca, među ostalim i zapošljavanjem dodatnog kadra u školama.

U novu školsku godinu se krenulo bez odrađenih analiza uspješnosti provedbe nastave na daljinu.

Još ne znamo kakav će biti utjecaj protekle dvije školske godine na učenike i njihove kompetencije s obzirom na to da su dodatne aktivnosti i podrška bili suženi, a dio učenika_ca nije mogao redovito pristupati nastavi zbog nedostatnih (tehničkih) uvjeta u svojim domovima.

Stoga je razočaravajuće kako niti Ministarstvo za znanost i obrazovanje niti Agencija za odgoj i obrazovanje nisu proveli analizu kvalitete provedbe odgojno-obrazovnog procesa u prethodnoj školskoj godini, a na čijim rezultatima se trebao temeljiti dokument Modeli i preporuke za rad u uvjetima povezanim s bolesti COVID-19 u pedagoškoj/školskoj godini 2021./2022. To znači da se svi problemi s kojima se obrazovni sustav suočava posljednjih godina, dodatno opterećen pandemijom, nastavljaju i u ovoj, i nijedno nadležno tijelo za to nije našlo rješenja niti interesa. I dalje je nejasno kako osigurati rad s darovitom djecom i s djecom s teškoćama u razvoju u slučaju ponovnog uvođenja nastave na daljinu, te kako osigurati nesmetano izvođenje nastave učenja hrvatskog jezika za one koji ne znaju ili nedostatno znaju hrvatski jezik. To također znači da će sav teret ponovno pasti na odgojno-obrazovne radnike_ce kao one s najmanje moći i mogućnosti da riješe sustavne probleme, oslanjajući se na njihovu kreativnost i snalažljivost.

Unatoč najavljivanju blažih epidemioloških mjera koje će omogućiti veća kretanja među učenicima_cama, a time i provedbu izbornih predmeta te dopunske i dodatne nastave, Ministarstvo nije izdalo nikakvu konkretnu uputu odgojno-obrazovnim radnicima_cama kako u nastavnom procesu, ali i na roditeljskim sastancima, amortizirati društvenu podjelu oko cijepljenih i necijepljenih. Dapače, nadležno ministarstvo nije donijelo ni jasnu odluku oko toga hoće li zaposlenici_ce u obrazovanju biti podvrgnuti obaveznom cijepljenju, kako je prethodno najavio premijer Plenković.

Pored toga, Agencija za odgoj i obrazovanje je izdala Smjernice za početak nastavne godine 2021./2022. vezane uz provjeru odgojno-obrazovnih ishoda u kojima osim generalnih ne postoje nikakve konkretnije upute kojima bi se učiteljima i učiteljicama te nastavnicima i nastavnicama uistinu olakšao početak proces.

GOOD inicijativa ističe važnost slanja pravovremenih, jasnih i konkretnijih uputa o provedbi izvannastavnih aktivnosti, ali i odgojno-obrazovnog rada općenito kako bi se izbjeglo ad-hoc i parcijalna rješenja.

Još jednom, Građanski odgoj i obrazovanje je nužno kvalitetno uvesti u škole.

U kontekstu novih prilika da se odgojno-obrazovni sustav osnaži u pružanju odgovora na suvremene izazove, pozivamo Ministarstvo znanosti i obrazovanja da ponovo pročita zahtjeve GOOD inicijative i pokaže inicijativu za rješavanjem ozbiljnih sustavnih problema. Poseban naglasak stavljamo na nužnost i važnost uvođenja dodatnog sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja u osnovne i srednje škole te kao interdisciplinarni sadržaj na fakultetima te provedbu Cjelovite kurikularne reforme te da te programe provide educirane odgojno obrazovne radnice_ici kojima će rad biti primjereno vrednovan.

Iako će i nadolazeća godina biti izazovna, GOOD inicijativa želi sretnu i uspješnu novu školsku godinu svim učenicima i učenicama i odgojno-obrazovnim radnicima i radnicama te da škole (p)ostanu sretna mjesta za rast i razvoj svakog pojedinca i pojedinke. Također, izražavamo uvjerenje da obrazovne vlasti trebaju imati viziju za provedbu nužnih sustavnih i sveobuhvatnih promjena u odgojno-obrazovnom sustavu kao i sluha za organiziranje školama potrebne podrške u tom procesu.

Hrvatska mora bolje!