Izvještaj s predizbornog sučeljavanja “Obrazovanje u fokusu”

Obrazovanje treba biti u fokusu svih političkih stranaka i budućih nositelja vlasti!

Sustav obrazovanja treba modernizirati, građanski odgoj i obrazovanje treba uvesti u škole, a prioritet za financijska ulaganja su stručna usavršavanja nastavnika – zaključak je predstavljanja i sučeljavanja izbornih programa koalicija i stranaka “Obrazovanje u fokusu” održanih 3.11.2015. u Novinarskom domu.

U organizaciji GOOD inicijative, sučeljavanje je moderirala Julie Veble Mikić, debatna sutkinja i trenerica, a sudjelovali/e su Gordana Rusak (MOST), Ivan Buljan (ORaH), Josip Kregar (Uspješna Hrvatska), Jelena Pavičić Vukičević (Koalicija rada i solidarnosti), Dušan Cvetanović (Živi zid), Roko Andričević (Hrvatska raste), Olivera Majić Jurković (Domoljubna koalicija) te Jadranka Sabljak (HDSSB), dok se IDS-DDI ispričao zbog nedolaska.

Na pitanje o tome trebaju li stranke nastaviti s cjelovitom kurikularnom reformom i provedbom Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije, svi su se složili da se radi o važnom procesu. „Vrijeme je da prestanemo s ideološkom podjelom Hrvatske, na lijevu i desnu stranu. Smatramo da bez obzira na pobjedu bilo koje opcije, s provedbom strategije i kurikularnom reformom treba nastaviti“, naglasila je Jelena Pavičić Vukičević iz Koalicije rada i solidarnosti. Domoljubna koalicija pak smatra da je dosada bilo puno strategija te da se treba nastaviti raditi na onoj reformi koju su oni započeli provoditi od 2009. do 2012. godine. Gordana Rusak, iz MOST-a ne slaže se s time te je napomenula kako na području kurikularne reforme nije puno napravljeno od 1958. godine.

Na pitanje o tome treba li i, ako da, na koji način kvalitetno i sustavno uvesti građanski odgoj i obrazovanje (GOO) u škole, Olivera Majić Jurković iz Domoljubne koalicije izjavila je kako bi te „sadržaje trebalo uvesti u općeobrazovni i strukovni dio. Protiv sadržaja nikad nismo bili“. Josip Kregar ispred Uspješne Hrvatske smatra da GOO treba biti prilagođen uzrastu onih učenika kojima treba usaditi određena znanja i vještine: „U nastavu građanskog odgoja treba uključiti neformalne oblike obrazovanja. Što se tiče srednjih škola, građanski odgoj treba biti uveden kao obvezni predmet.Ivan Buljan iz ORaH-a smatra kako je građanska kompetencija izrazito ključna za učenike te je naglasio stav da GOO treba uvesti u škole, a vjeroanuk izostaviti: „Postoje kontradiktornosti unutar obrazovnog sustava – građanski odgoj podučava određene vrijednosti, a u udžbeniku biologije rečeno je da je homoseksualnost bolest. Treba educirati nastavnike u ovom području“. S druge pak strane Jadranka Sabljak iz HDSSB-a smatra da GOO treba školama jednako kao i vjeronauk – prema njoj, radi se o odluci i želji učenika i roditelja.

Kada se radi o financiranju obrazovanja i povećanju proračuna, svi predstavnici složili su se da je proračun oskudan, da mu treba povećanje, posebno u odnosu na stručno usavršavanje nastavnika, besplatne udžbenike te prijevoz učenika osnovnih i srednjih škola, no nije bilo puno jasnih odgovora na pitanje koliko točno i kako. Dušan Cvetanović napomenuo je da su za Živi zid obrazovanje i zdravstvo najvažniji sektori: „Dodatna sredstva mogu se pronaći povlačenjem novaca koje trošimo na vojnike u Afganistanu te reformiranjem javne uprave i rješavanjem uhljeba. Kada bi postojala politička volja, sredstva bi se mogla naći“. S druge strane, Jelena Pavičić Vukičević iz Koalicije rada i solidarnosti ističe da se povećanje proračuna za udžbenike i druge potrebe može pronaći u rezanju proračunskih sredstva za političke stranke. Roko Andričević iz koalicije Hrvatska raste istaknuo je: „S povećanjem budžeta svi se slažemo. U naredne četiri godine, očekuje se veći prilijev sredstava“.

Nedostajalo je argumentirane rasprave, zaključila je na kraju Anastazija Stupar iz Hrvatskog debatnog društva ocjenjujući argumentaciju, stil i način komunikacije sudionika: „Iako pitanja sugeriraju konkretne odgovore, imali smo dosta situacija da nije bilo odgovora na pitanje ili se informacija nije potkrijepila primjerom“.

Provjerenost činjenica iznesenih u sučeljavanju dostupna je na Faktograf.hr


Pitanja postavljena sudionicima sučeljavanja:

  • Što su glavni problemi? Koji su vaši prioriteti programa u području obrazovanja?
  • Hoćete li nastaviti s provedbom cjelovite kurikularne reforme? Koje tri prioritetne aktivnosti se moraju pokrenuti na početku mandata?
  • Kakav GOO biste uveli? Što bi obuhvaćao? Međupredmetno ili kao predmet, obavezni ili izborni? Na kojoj razini obrazovanja? Koje korake planirate? Koga ćete uključiti u donošenje odluka i kako? Kako biste osigurali pripremu učitelja i podršku školama?
  • Koliko biste povećali proračun i na koji način? Kako biste uredili pitanja «besplatnih» udžbenika, asistenata u nastavi, prijevoza učenika, mreže škola?

Ukoliko stranka ili koalicija koja nije sudjelovala na sučeljavanju pošalje svoje odgovore na ova pitanja tijekom današnjeg ili sutrašnjeg dana objaviti ćemo ih na našoj web stranici kako bi građanke i građani imali dodatne informacije o stranačkim obrazovnim programima.


Video materijali