Otvoreno pismo Kolindi Grabar Kitarović
Poštovana gđo. Grabar Kitarović,
potaknuti Vašim intervjuom za BHT1 u kojem izražavate nezadovoljstvo zbog korištenja pojma „građani i građanke“ u javnoj komunikaciji, sa žaljenjem moramo konstatirati da takvim stavom dodatno doprinosite trivijalizaciji te nerazumijevanju pojma i uloge građana u suvremenim demokratskim društvima.
Pravno-političko značenje pojma „građanin“ ne odnosi se na obilježja mjesta u kojem neka osoba živi (grad, selo, predgrađe,…), nego na politički subjekt – nositelja prava i odgovornosti od kojeg se u demokratskim društvima očekuje da je informiran i aktivan te spreman doprinositi pozitivnim promjenama i društvenom razvoju. Točno je da u hrvatskom društvu građani nemaju dovoljno znanja o tome kako funkcionira demokratski politički sustav, koja su njihova prava i kako ih zaštititi, a posebno zabrinjava što recentna istraživanja[1] pokazuju da ni kod mladih nije dovoljno razvijena demokratska politička kultura.
Ovakva situacija ne čudi s obzirom da hrvatska država ne osigurava kvalitetan odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo. To nije čarobni štapić koji će riješiti sve probleme, no svakako je prvi korak od društva pasivnih podanika prema društvu aktivnih građana. Mlade treba obrazovati i odgajati da postanu aktivni subjekti koji poznaju i razumiju društveno-političke procese, kritički ih promišljaju i doprinose uključivosti i rješavanju društvenih problema.
Stoga organizacije civilnog društva okupljene u GOOD inicijativu[2] zagovaraju kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole. Od Vas kao odgovorne buduće Predsjednice Republike Hrvatske očekujemo da ćete se založiti da svi oni koji čine hrvatsku političku zajednicu ne budu podanici, nego informirani, odgovorni i aktivni građani. Stoga Vas pozivamo da podržite stručnjake i organizacije koje se zalažu za kvalitetno građansko obrazovanje.
S poštovanjem,
u ime GOOD inicijative
Emina Bužinkić
Martina Horvat
__________________________
[1] Spomenuta istraživanja:
- Eksperimentalna provedba Kurikuluma građanskog i obrazovanja – istraživački izvještaj. Vedrana Spajić Vrkaš i suradnici, Mreža mladih Hrvatske, 2014.
- Mladi u vremenu krize, Institut za društvena istraživanja, 2013.
- Odgaja li škola dobre građane? Studija o političkoj socijalizaciji hrvatskih srednjoškolaca, GONG i Fakultet političkih znanosti, 2011.
- Ljudska prava u osnovnim školama, Centar za ljudska prava, 2009.
- Učiti za mir, Centar za mirovne studije, 2009.
[2] GOOD inicijativa okuplja organizacije civilnog društva i stručnjake koji se zalažu za sustavno i kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole.