Uvedite Građanski odgoj i obrazovanje sustavno, a ne na brzinu!

GOOD inicijativa nakon najave gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića da Grad Zagreb uvodi Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) kao izvannastavnu aktivnost u osnovne i srednje škole Grada Zagreba upozorava kako učenici i odgojno-obrazovni radnici zaslužuju bolje od nedovoljno pripremljenog i na brzinu donesenog programa.

Premda je iznimno važno da Grad Zagreb, grad s najvećim brojem škola, uvede Građanski odgoj i obrazovanje, još je važnije da se ta izvannastavna aktivnost uvede planirano, održivo i da se osiguraju sredstva za sustavnu i kvalitetnu provedbu.

Prema dostupnim informacijama i materijalima, to nije slučaj. 

Najava uvođenja GOO-a svega tjedan dana prije početka nastavne godine prelamanje je preko koljena, koje nisu zaslužili niti učenici niti odgojno-obrazovni radnici, posebice ne nakon iznimno teške dvije nastavne godine u kojima su se morali prilagoditi uvjetima epidemije i posljedicama potresa.

Uvođenje izvannastavne aktivnosti u odgojno-obrazovni sustav je ozbiljan korak kojem treba prethoditi savjetovanje s dionicima, definiranje programa, priprema odgojno-obrazovnih radnika_ca, razvoj i priprema nastavnih materijala, osiguranje resursa za provedbu kao i pravovremeno i potpuno informiranje odgojno-obrazovnih radnika i roditelja o navedenoj izvannastavnoj aktivnosti. 

Ovakav stihijski pristup, koji se temelji na, kako veli Tomašević, “nekim procesima koji su počeli u prošloj vlasti” je neprihvatljiv, jer ti procesi nisu osigurali da provedba Građanskog odgoja i obrazovanja bude sustavna i kvalitetna, niti su uključili sve bitne dionike koji iskustvom i znanjem mogu doprinijeti planiraju i razvoju ovako važnog programa za razvoj građanskih kompetencija učenika_ca. 

Građani i građanke Zagreba predugo su čekali na uvođenje GOO-a da bi im se servirao nekvalitetan program čiji utjecaj ne bi mogao biti mjerljiv.

Stoga GOOD inicijativa poziva Grad Zagreb da:

  • pripremi realan plan temeljen na interesu škola,
  • izradi program izvannastavne aktivnosti na standardima Vijeća Europe i Europske unije, nalazima niza domaći istraživanja o političkoj pismenosti mladih, prateći primjere dobrih praksi drugih lokalnih zajednica te osluškujući potrebe učenika i uz sudjelovanje odgojno-obrazovnih radnika koji imaju dragocjeno iskustvo u provedbi GOO-a kao i drugih stručnih dionika odgojno-obrazovnog sustava,
  • osigura adekvatnu i kvalitetenu pripremu odgojno-obrazovnih radnika_ca, 
  • razvije i pripremi potrebne nastavne materijale,
  • osigura navedene nastavne materijale odgojno-obrazovnim radnicima koji provode program kao i učenicima da bi program bio dostupan te da troškovi ne bi dodatno opterećivali roditelje,
  • uključi zainteresiranu stručnu javnost u izradu programa,
  • uspostavi sustav kojim bi mjerio učinke ovog važnog pothvata.

Kao organizacije koje imaju desetogodišnje iskustvo vezano uz pripremu i podršku uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja u školama u Rijeci, Sisku, Osijeku, Krapinsko-zagorskoj, Primorsko-goranskoj i Istarskoj županiji, GOOD inicijativa traži od Grada Zagreba da uvođenju ove izvannastavne aktivnosti pristupi sustavno i promišljeno.