Kurikularna reforma na klimavim nogama i u plagijatorskim rukama

Imenovanjem nove voditeljice Ekspertne radne skupine dr. sc. Jasminke Buljan Culej, dosadašnje savjetnice ministra Barišića, Ministarstvo znanosti i obrazovanja ozbiljno je ugrozilo načelo neovisnosti i stručnosti Cjelovite kurikularne reforme.

Odabir nove voditeljice Eskpertne radne skupine, dr. sc. Jasminke Buljan Culej, je egzaktan primjer netransparetnog i političkog imenovanja. Prije svega, članovi Povjerenstva za provedbu strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije, koji su odlučivali o novom voditelju ERS-a, nisu na uvid dobili životopise i Akcijske planove kandidata, na temelju kojih su trebali donijeti odluku. Zatim, izbornu komisiju koja je odlučivala o užem izboru kandidata su, između ostalog, činili i dvoje kolega dr. sc. Buljan Culej koji sjede s njom u uredu. Konačno, novoizabrana voditeljica ERS-a je savjetnica ministra Barišića i time nije niti u kojem slučaju neovisna u cijelom procesu.

Ministar Pavo Barišić, čiji je ministarski kredo srozan do neprepoznatljivosti, imenovanjem osobe koja nije neovisna o politici još je jednom pokazao da je ovoj Vladi važnija ideološka unificiranost cjelokupnog društva i sustava od kvalitete, demokratskih procedura i stručnosti. Kurikularna reforma na ovaj način nije i neće biti neovisna, ona neće biti utemeljena u stručnosti nego će biti poprište političkih igara i utjecaja u zatiranju manjinskog glasa i ravnopravnosti spolova te izgradnji prepreka uvodjenju građanskog i političkog obrazovanja primjerenog 21. stoljeću.

U prilog transparentnosti procesa i poštivanju procedura svakako ne ide činjenica da je Buljan Culej u MZO-u zaposlena tek prije 2 mjeseca, a do tada je bila zaposlenica NCVVO-a. Opravdanim se nameće pitanje je li ona unaprijed bila odabrana kao pogodna kandidatkinja te je li zbog toga i premještena na novo radno mjesto. Isto tako, kako je moguće da se za stručnu i neovisnu poziciju kao što je voditelj/ica CKR-a imenuje osoba koja dolazi iz ministarstva koje prema Strategiji znanosti, obrazovanja i tehnologije treba biti operativno, a ne programsko tijelo. Sama strategija definirala je jedinicu za administrativno upravljanje CKR-om isključivo zbog administrativne podrške procesu.

Uz sve ovo, na koji način je javnost informirana o programima razvoja CKR-a koje su dužni bili priložiti svi kandidati koji su se prijavili za mjesto voditelja/ice CKR-a. Jedini program koji je javno dostupan je program Borisa Jokića. Hoće li javnost imati uvid u program na temelju kojeg je izabrana Buljan Culej?

Povrh svega, posebno zabrinjava činjenica da cjelokupni sastav ekspertne radne skupine nije kompletiran, odnosno da reforma obrazovnog sustava Hrvatske i nakon godinu i pol i dalje mora čekati zbog nemara, indolencije i partikularnosti Ministarstva te pristranosti i nedemokratskih načela djelovanja Povjerenstva za provedbu Strategije obrazovanja znanosti i tehnologije.

Podsjećamo Vladu i ministra obrazovanja da je 50.000 građana i građanki, zajedno s organizacijama civilnoga društva i sindikatima, prošle godine 1. lipnja upozorilo da žele obrazovanje kao nacionalni prioritet te da se obrazovne reforme trebaju temeljiti na stručnosti i transparentnosti, a ne na politikantskim ili interesnim posezanjima.